Cajanus, een gigantische opera (nu ook in Finland)

Zomer 2019 wordt de opera Cajanus hernomen in Finland, onder andere in het dorp waar deze reus ooit werd geboren. Nee, niet in Finse vertaling, maar met boventiteling. We ontkomen er niet aan toch ook wat Fins in te studeren, maar dat doen we uiteraard graag.

Opnieuw zal ik daarvoor tezijnertijd mijn baard wel moeten laten staan.. Deze opera vertelt het levensverhaal van de 2.46 lange Finse man Cajanus die in de 18e eeuw zichzelf tentoonstelde, o.a. in de Menagerie in Amsterdam. Het libretto werd geschreven door Hetty Heyting, de muziek door Egon Kracht. Regie: Vincent vd Elshout, directie: Maria van Nieukerken. Van harte aanbevolen als je in de buurt bent!

Geluidsfragment najaarsconcert VOX 2016

Klik hier om een indruk te krijgen van Kamerkoor VOX bij ons optreden najaar 2016.

Voorjaarsproductie 'Da Pacem' van kamerkoor VOX

Voorjaarsconcert Kamerkoor VOX Da Pacem

Op 5 en 9 april 2017 voert Kamerkoor VOX een schitterend voorjaarsconcert uit onder leiding van de dirigent Ad Broeksteeg, met als titel Da Pacem. Deze titel is ontleend aan de hymne Da pacem Domine van Arvo Pärt waarmee dit concert wordt afgesloten en Kamerkoor een oproep tot vrede doet.

Wat kunt u verwachten? Een sfeervol en afwisselend opgebouwd concert dat vele jaren koormuziek overbrugt. Kamerkoor VOX zingt, begeleid op kistorgel, het bekende motet Jesu, meine Freude van Johann Sebastian Bach en tevens, a cappella, de Quatre motets pour un temps de pénitence van Francis Poulenc. Verder klinken romantische koorwerken van Max Reger en Joseph Rheinberger en het indringende gebed voor vrede van Arvo Pärt. De organist Rob Nederlof verzorgt twee intermezzi.

Kamerkoor VOX is een ambitieus ensemble dat zich ten doel stelt op hoog niveau meerstemmige koorwerken ten gehore te brengen. Muzikaliteit en passie voor koormuziek verbinden de professionele zangers en gevorderde amateurs van VOX tot een enthousiast, hecht en gewaardeerd ensemble. Sinds de oprichting in 2015 staat het koor onder leiding van Ad Broeksteeg.

Locatie, datum, tijd en kaarten:

Woensdag 5 april 2017, Van Houtenkerk, Oude Gracht 69, Weesp

Zondag 9 april 2017, Trinitatiskapel, Vriesestraat 22, Dordrecht

Aanvang concert: 20.30 uur, entrée € 15,-.

Toegangskaarten kunnen worden besteld door € 15,- (of een veelvoud daarvan) over te maken op NL24 TRIO 0391 0804 23 t.n.v. Stichting VOX, onder vermelding van Concert Weesp of Concert Dordrecht, uw naam en het aantal kaarten. Wanneer u daarbij een 06-nummer vermeldt dan ontvangt u een sms ter bevestiging van uw reservering. Voor bezoekers die tevoren hun kaarten op deze wijze hebben betaald reserveren wij goede plaatsen in de kerk c.q. kapel. Kaarten kunnen ook voor aanvang van het concert worden aangeschaft.

 

Dood & leven

 

Op 29 en 30 oktober 2016 gaf Kamerkoor VOX een tweetal concerten in ´s Hertogenbosch en Utrecht, onder de titel ´Dood & leven'. Zie www.kamerkoorvox.nl.  Op het programma stonden het Requiem van Fauré en verder werken van Elgar, Orff, Mozart, Rheinberger en Pärt.

CONCERT HUMAIN

Op vrijdag 11 december 2015 zongen wij met Philharmonisch Koor Toonkunst Rotterdam in de Grote of St. Laurenskerk te Rotterdam. Ter gelegenheid van De Dag van de Rechten van de Mens zongen wij drie toepasselijke werken.

Ramírez schreef zijn Misa por la Paz y la Justicia tijdens de Argentijnse dictatuur. Hij verwerkte de gebruikelijke religieuze teksten, maar verwees ook naar De Dwaze Moeders. Hierom verbood de junta de uitvoering en het duurde jaren voordat het werk in een officiële uitgave verscheen. Ramírez beschouwde het als zijn belangrijkste werk, al werd het veel minder bekend dan zijn populaire Misa Criolla.

Van Beurden liet zich inspireren door gedichten die gevangenen vanuit Guantánamo Bay naar buiten wisten te krijgen. In een persoonlijke toelichting tijdens een van onze repetities benadrukte hij dat hij niet sympathiseert met het gedachtegoed of het geloof van gevangenen noch bewakers, maar was geraakt door de roep om hulp en kreten van wanhoop en onmacht.

Kenners beschouwen Figure Humaine (acht delen voor dubbel koor a capella) als een van de mooiste en moeilijkste vocale werken die er zijn. Poulenc ('Ontleed mijn werk niet, maar houd ervan!') gebruikte gedichten van Paul Éluard. Het achtste was oorspronkelijk een liefdesgedicht voor Pauls tweede vrouw Nusch, wier naam hij in de titel en als laatste woord van het gedicht verving door Liberté. Poulenc gebruikte de tekst als uiting van verzet en vaderlandsliefde. Men liet het gedicht aan het einde van de Tweede Wereldoorlog vanuit vliegtuigen boven Frankrijk neerdwarrelen, om de bevolking moed in te spreken.